Eerste week - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van Richard Matulewicz - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van Richard Matulewicz - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

24 Januari 2012 | Verenigde Staten, Oxford

Wat een week!

Eindelijk heb ik even de tijd om mijn verhalen weer op te schrijven. Het is echt een enorm drukke week geweest.
Ik zit dus op het moment in Oxford, Mississippi ( http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford,_Mississippi
) Mississippi is een van de zuidelijke staten van Amerika, en het is echt net als in de film. Vooral het dorpje Oxford lijkt zo uit een Hollywood film te komen, alleen rijden ze hier in auto's in plaats van op paarden. Het is echt een 'schattig' dorpje. De mensen zijn vrij westers en de sfeer is prima. Het is een van de veiligste gemeentes in Amerika. Het is me wel al aangeraden om een keer mee te gaan naar het zuiden van de staat waar de originele rednecks wonen. Volgens mijn huisgenoot zitten ze echt nog steeds op de veranda met een shotgun in de hand te spugen in een blikje. Dit lijkt me fantastisch om te zien! ]Volgens mijn huisgenoot doen ze je niks zolang je maar net doet alsof je het eens bent met hun lijfspreuk: "I hate the goddamn Yankees".

In de stad hier kennen ze een soort van gemeente-wetten die ingesteld zijn om de studenten in toom te houden. Er wordt hier bijvoorbeeld geen alcohol verkocht op zondag (dus de bar sluit om 0.00) en als je alcohol verkoopt in de horeca moet je een restaurant zijn. Dus alle barren trekken na een uur of 8 de zaak leeg, en het wordt dan omgebouwd tot 'bar'. Het is wel erg gezellig moet ik zeggen, alleen moet ik nog erg wennen aan het light bier wat naar water smaakt. Dus waar je hier geen alcohol kan kopen op zondag, hebben ze wel een WalMart die 24 uur per dag open is, 7 dagen per week en waar je voor een paar honderd dollar een shotgun kan kopen. Prioriteiten stellen!

Mijn Huis
Ik woon met 2 Koreanen en een Amerikaan, die Koreanen zijn sociaal niet heel sterk omdat de taal nogal een obstakel is, dus eigenlijk spreek ik die nauwelijks. Het is Chinees nieuwjaar deze dagen, dus gisteren hebben ze wel een prima maaltje klaargemaakt, dus ik tot zover dus niks over ze te klagen :) De Amerikaan die hier woont is een U.S. Army Soldier, en is daar behoorlijk trots op. Een beer van een gast, vanaf volgende week moet hij elke dag om 5.00 opstaan om een uur te fitnessen met de andere soldaten. Verder is het een superaardige jongen. Hij heeft me al beloofd dat we een keer naar een Shooting Range in Memphis gaan om met echte pistolen te schieten. Je kan hier ook voor 20 dollar een jachtvergunning kopen, maar daar wacht ik even mee. Misschien dat ik met wat mooier weer een keertje het bos intrek om te jagen.

Toen ik hier in mijn huis aankwam was het enorme puinzooi, de vloeren waren smerig en de muren waren bruin. Dit was een flinke teleurstelling! Er was niet eens een stofzuiger in huis! Achteraf bleek dat eind vorig semester hier een groot feest gegeven was en dat ze daarna meteen op vakantie waren gegaan. Gelukkig waren mijn huisgenoten vrij reeel en hebben ze ook helpen schrobben. Het ziet er nu weer schoon uit, alleen een beetje kaal. Het zijn echte studentenhuizen, dus voor die 4 maanden zal er ook weinig sfeer in komen. Er wonen ongeveer 30 studenten in een gebouw, en er staan 14 gebouwen bij elkaar. Dus een soort mini-dorpje. Ik zal binnenkort wat foto's uploaden.

Zuipen!
Vooral de feestjes hier zijn heel anders dan bij ons. Mijn Amerikaanse huisgenoot is 20 jaar oud en ook al is hij 2x zo breed en sterk, als we naar de supermarkt gaan heeft hij mij nodig om te identificeren. Je kan hier pas (legaal) een biertje drinken als je 21 bent. Volgens mij feest de hele stad het hele weekend, en maakt het niet zoveel uit hoe oud je bent. Je mag alleen niet naar de kroegen op het dorpsplein. Maar buiten dit plein is het heel normaal om huisfeesten te geven hier, alsof er iemand jarig is terwijl dat niet zo is. Het is dus eigenlijk vooral oldskool indrinken geblazen hier. Ik ben druk aan het lobby-en om naar Mardi Grass in New Orleans te gaan, het is een vrij lange tocht, maar de Amerikanen lijken het ook wel lachen te vinden. Sommige kunnen pas voor het eerste jaren drinken, dus ze zijn vrij positief. Verder is mijn Spring Break vakantie zo goed als rond. Ik ga waarschijnlijk naar Panama City, Florida! Ik wilde hier al graag naartoe, alleen nu gaat de universiteit dit goedkoop regelen. Dus dat lijkt mij een prima plan!

Mijn Studie
Het kiezen van vakken blijkt een ramp te zijn. Ik heb maanden geleden in Nederland al vakken moet kiezen die ik hier wilde gaan doen, en heb allemaal officiele VU documenten opgestuurd gekregen. Nu ik hier ben is het onmogelijk om de vakken te doen die ik had willen doen. Gisteren hebben we uitleg gekregen hoe we ons kunnen inschrijven voor vakken, maar tegelijkertijd begonnen de lessen van iedereen, dus men had al zijn keuze gemaakt. Ik ben dus redelijk aan het balen met alleen maar stomme vakken op nog vervelendere tijden. Ik heb nog ruim een week om het allemaal rond te krijgen, dus ik hoop dat ik nog wat vakken kan ruilen.

Ik krijg kramp in m'n handen van het tikken. Ik schrijf volgende week wel weer wat nieuws :)

Groetjes

Richard

  • 24 Januari 2012 - 20:06

    Marleen:

    Leuk even wat van je te lezen. De verbinding vanmiddag was niet heel scherp maar we proberen het van de week nog wel even. Dikke knuffel!!!!

  • 24 Januari 2012 - 20:51

    Dalikumar:

    Wat een belevenis Richard.

  • 24 Januari 2012 - 20:59

    Uncle R.:

    Hoi Ries,
    je maakt wat mee in een dag of twee!!
    Zullen we je amerikaanse roommate maar een naam geven? Michael (Héé..Mikey!) alias Robert de Niro in the Deer hunter?
    De beide andere heren: gerecht 23...
    Vertel Mike maar dat de helft van al ons defensiemateriaal Amerikaanse makelij is, zal ie trots op zijn. Misschien mag je wel schieten met zijn BarrettM82, niet echt om mee te gaan jagen by the way. Take care sir!
    we blijven je volgen! Diemen

  • 24 Januari 2012 - 21:28

    Mama:

    Leuke bootjes daar!!
    We kijken uit naar de foto's en de vlag komt eraan liefs ma

  • 25 Januari 2012 - 05:25

    Gwen:

    Hoi Richard,
    Mooi verslag! Leuk en interessant om zo bij te blijven wat betreft je ervaringen. Wel balen zeg dat je niet je vakken kunt doen die je wilde en waarvoor je je hebt opgegeven! Hopelijk kun je inderdaad nagaat ruilen.
    Zet 'ma op daar, liefs, Gwen

  • 25 Januari 2012 - 14:02

    Tante M:

    Hey Ries

    Sorry cannot type this in Dutch as automatic spelling check is constantly reverting to English! Anyways, good to read about your adventures and brings back memories of time (long time ago) at UWF in Pensacola. I nearly couldn't start my courses there as I hadn't done some English fluency test yet, but it all worked out. I did have evening classes as well till quite late sometimes which was a bit of a pain. Just wanted to say: Mardi Grass is great fun--so you should definitely try to make it.

    Cheerio, Marieke xx

  • 28 Januari 2012 - 11:17

    Mama:

    Hoi Richard oma is nu hier en heeft je hele verslag gelezen Ze vind het geweldig
    tot gauw
    liefs oma ma en anje

  • 28 Januari 2012 - 20:01

    Anje:

    Hoi Richard. Volgens mij heb je het nu al razend druk.
    Leuk om allemaal te lezen
    groetjes Anje

  • 05 Februari 2012 - 18:09

    Simone:

    Beste Richard,

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, bet alsof je hier dichtbij bent..Wat mooi dat we je kunnen volgen op deze manier...en wat maak je veel mee...en zo;n lekkere Amerikaan als kamergenoot! Heel veel leerplezier en een mooie tijd toegewenst,'lieve groet van ons, marius, Simone en Toos

  • 06 Februari 2012 - 22:42

    Angelique:

    het is er tenminste beter weer dan hier
    in nederland. op dit moment is het nu gewoon 23:41 uur en gewoon -13 he

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 7630

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 14 Mei 2012

Studeren in Oxford, Mississippi

Landen bezocht: