Hard studeren! - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van Richard Matulewicz - WaarBenJij.nu Hard studeren! - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van Richard Matulewicz - WaarBenJij.nu

Hard studeren!

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

09 Februari 2012 | Verenigde Staten, Oxford

De zaterdag na het schrijven van mijn vorige verslag ben ik naar mijn eerste basketbal wedstrijd geweest. De universiteit hier speelt college basketbal, dat wil zeggen dat ze behoorlijk goed zijn. Het ook wel gaaf om te zien. Net als bij voetbalclubs in Nederland heb je een gedeelte voor de meest fanatieke supporters. Hier stonden de studenten uit volle borst liedjes te zingen gedurende de wedstrijd. Gelukkig weten ze hier hoe je entertainment kan brengen in de time-outs en pauzes: Naast het sfeervak was er een fanfare- en een trommel-vak. Op het veld stonden 2 groepen cheerleaders die om beurten even lieten zien wat ze in huis hadden. Na een kwart van de wedstrijd stond 'mijn' school met 20 punten voor, maar helaas ging de wedstrijd verloren met 4 punten. Het was een respectabele tegenstanders en het was een stunt geweest als Olemiss had gewonnen. De tegenstander kwam uit Florida en is de huidige nummer 13 van Amerika.

Vorige week naar een echte Amerikaanse rodeo show geweest, en het was alles wat je er van verwacht. Precies zoals op TV! (verkoop van Cowboy hoeden inbegrepen)
De lucht van de koeienstront verdoofd je neus na een minuut of 20, dus na een lofrede over Amerika met aansluitend het volkslied ben je helemaal klaar voor de show. Wat overblijft is 4 uur lang kijken naar échte cowboys op paarden en stieren. Ze kunnen forse bedragen winnen, dus ze komen van ver om mee te doen. Het zijn nog de originele cowboys die overdag werken op een grote ranche en 's avonds bijklussen met deze competities. Verschillende taken moesten worden volbracht. Zo was er het bekende onderdeel 'op de stier blijven zitten met een hand' wat uiteraard het spectaculairs was. Ook deden ze dit op paarden en werden er babystiertjes met een lasso gevangen door 2 cowboys (een de hoorns, de ander de achterpoten). Het meest dieronvriendelijke onderdeel was het vangen van een mini-stiertje door een enkele cowboy vanaf zijn paard. De babystier kreeg een kleine voorsprong waarna de cowboy er achteraan ging, vervolgens werd de stier met een lasso vastgezet. De cowboy sprong vervolgens van zijn paard, richting de stier die met een WWF schouderworp op zijn zij werd gegooid. Wanneer er 3 poten aan elkaar vastgebonden waren was de missie volbracht. De winnaar deed er een luttele 13 seconden over.

Aangezien de show om 7 uur begon en wij om 6 uur zijn gaan rijden, was er geen tijd om vooraf te eten. Na 2,5 uur springende stieren gezien te hebben begon mijn hoofd te hallucineren en ik zag alleen nog maar malse biefstukjes door de zandbak rennen. Gelukkig hadden we allemaal soortgelijke inbeeldingen en zijn we na de show direct doorgereden naar een steakhouse. Na het eten van een steak van een grammetje of 750 voelde me ik echt een (heel klein) beetje Amerikaan.

De volgende dag heb ik zowaar gevoetbald. De jongens van Sloterdijk zullen vast blij zijn dat ik mijn prestaties op pijl kan houden hier! Het niveau is niet heel erg hoog en dus kon ik al snel lekker meekomen. Met de RTVN-prijs in mijn achterhoofd was ik toch wel een beetje trots dat ze me hebben gevraagd voor het aankomende voorjaar. Vorig jaar zijn ze 2de geworden in de competitie, dus dit jaar gaan ze/we voor de titel.

De week daarop heb ik veel problemen gehad met school. De vakken die ik had willen doen waren allemaal vol en een uitzondering maken zat er niet in. Ik ben hier behoorlijk druk mee bezig geweest die week, dus weinig leuke verhalen.

Afgelopen weekend ben ik naar een echt 'redneck' restaurant gegaan. Dit wil zeggen dat iedereen daar in houthakkers-tenue heen gaat, eten geserveerd krijgt in piepschuim en vrij onverstaanbaar amerikaans praat. Wel een heerlijk stukje vlees gegeten. Diezelfde avond zouden mijn Koreaanse huisgenoten een groot feest geven voor alle landgenoten met echt Koreaanse versnaperingen, maar helaas hadden ze niet de mogelijkheid om de spullen te kopen die ze nodig hadden. Alle Koreanen werden afgebeld, en het feest leek in rook op te gaan. Gelukkig begin ik al aardig wat mensen te leren kennen en na wat heen en weer gebel/gesms stond mijn huis vol met meer onbekende dan bekende en werd er gezellig wat gedronken. Rond 00.45 kwam er een (met zwaailichten flitsend) politieauto voorrijden. Het feestje gaf teveel overlast voor de buren. Gelukkig waren de agenten na een uitleg vrij redelijk en kon iedereen zonder boete en/of drankje vertrekken. Wel kregen alle uitwisselingsstudenten een standje van de politie. Je mag wel een feestje geven, zolang het geen overlast geeft voor anderen.

De volgende dag ben ik 's middags naar een 'Gunshow' geweest, wat eigenlijk meer weg heeft van een vlooienmarkt voor pistolen dan een echte show. Ik was totaal verbaasd over het diverse aanbod van geweren. Vooral de 'Ninja-sterren' voor kinderen vond ik wel een kenmerk van de mentaliteit. Een shotgun of een sniper-rifle kopen is hier geen probleem. Ook kon je hier een Desert Eagle op de kop tikken. Volgende maand gaan we naar een Shooting Range, nu het hier zo een groot onderdeel is van de cultuur wil ik toch een keer wat blikjes geschoten hebben.

'S avonds was het tijd voor de Superbowl. Eli Manning, de quarterback van de Giants, komt uit Oxford. Hij en zijn familie worden hier op verschillende manieren geëerd. Zijn vader had het rugnummer 18 en tot op de dag van vandaag mag men volgens de wet niet harder dan 18 mph rijden over de campus. Ook is er een Manning-way, en hangen er een hoop foto's in de stad van de broers Manning. Iedereen was in jubelstemming toen de laatste seconden verstreken waren.

Afgelopen maandag ben ik 's avonds gaan sporten. Dit was de meest bizarre sport ooit, maar wel een van de leukste. Het was indoor Kayak-Polo. We hebben hier een groot sportcentrum op de campus met een behoorlijk binnenbad. Ook hebben ze hier een grote afdeling voor outdoor sporten zoals raften en kajakken. Deze twee zijn gecombineerd tot één sport. Dus met een kajak het binnenbad in! Ook een reddingsvest en de elastieken jurk om je kajak waterdicht te houden mochten niet ontbreken. Het was hillarisch, met 10 kajakken in een bad van 20x20m was een hele gave ervaring. Zeker volgende week weer! We spelen waarschijnlijk wel nog maar met 9 want een van de jongens heeft er een mooi Harry Potter litteken aan overgehouden. Een tikkie met een pedel was genoeg om zijn voorhoofd te doen barsten. Op het 'Accident Report' kwam dus een mooie aantekening dat deze jongen was geraakt door een peddel in het binnenbad. Er zijn stoerdere verhalen voor dit soort wonden!

Ik denk dat ik zo wel weer een beetje bij ben met de verhalen. Misschien vergeet ik nog wat dingetjes maar die zal ik dan volgende keer wel weer bijvoegen! Springbreak in Florida (Panama City Beach) is geboekt, Cancun is lastig met visum etcetera. Mardi Grass in New Orleans lijkt niet te gaan lukken, maar ik geef de hoop niet op!

Groetjes

Richard

P.S. School gaat ook wel prima hoor.

  • 10 Februari 2012 - 06:52

    Zus:

    Hey Broertje,

    Wat een verhalen allemaal... Leuk om weer even wat van je te lezen (al heb ik je natuurlijk gisteren nog gesproken)....

    Knuffel!!

  • 10 Februari 2012 - 08:06

    Uncle R.:

    Diemen -29*

    Nou ja zo voelt het vanmorgen. De tocht der tochten is weliswaar afgeblazen maar het voelt stervenskoud hier. Wel met dezelfde zonneschijn als bij jou.
    Het lijkt erop dat er bij jou wel 8 dagen in een week passen. Ik neem aan dat die achtste dag gereserveerd is voor colleges??
    Ik ben ook benieuwd naar je ervaring wie de meeste hotdogs in één minuut naar binnen werkt. Go Richard!!

  • 10 Februari 2012 - 08:17

    Mama:

    leuk om te lezen en ben blij dat je zulke leuke vakken hebt voetbal,rodeo,kayakken klinkt goed!!
    dikke kus

  • 10 Februari 2012 - 19:26

    Kumar:

    Wat een verhaal Richard, leuk om te lezen.

  • 15 Februari 2012 - 17:38

    Oom Peter:

    Hi die Richard,
    Heb me een soort van ingelezen geloof ik. Wat een leuke verhalen op je blog. Je waant je zo tussen de Amerikanen. Geniet van alles wat je onderneemt. Het wordt een onvergetelijke ervaring.
    groet,
    tante Christa

  • 15 Februari 2012 - 17:49

    Mama:

    Wel leuk dat iedereen denkt dat je geweldig weer hebt maar helaas,wel 29 maar fahrenheit dus een graadje of 2 koud brrrrr liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 7631

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 14 Mei 2012

Studeren in Oxford, Mississippi

Landen bezocht: